Aanmelden voor de nieuwsbrief

Wilt u niets missen, abonneer u dan op de nieuwsbrief.

Volg ons op Facebook

Onze sponsors

Avondexcursie Vockestaert

op 26 april 2019 van 19:00 tot 22:00 uur

We rijden door een mooie omgeving over fietspaden langs de rietvelden van de Vockestaert en weer terug via een boerenlandschap. Er is van alles te zien: bos-, weide- en rietvogels.  We laten ons verrassen, kijk voor actuele waarnemingen naar: https://waarneming.nl/gebied/view/7185

Verslag Excursie Tiengemeten

Annemieke van OostenVerslag Excursie Tiengemeten op 13 april 2019

Om acht uur verzamelen voor de excursie naar Tiengemeten. Met negen man vertrokken we richting Zuid-Beijerland. We waren iets voor negen uur op de parkeerplaats. We zagen echter niemand. Niet bij de pont en niet bij het infopunt. Tot om iets over negen een balkondeur werd geopend en iemand zijn hoofd om de deur stak…dit bleek de schipper te zijn! Hij checkte even hoeveel mensen er stonden. Blijkbaar vond hij ons aantal genoeg want hij kwam naar beneden en zei dat hij ons met de kleine pont naar Tiengemeten zou brengen. Dat is nog eens service!

Op Tiengemeten aangekomen, hebben we eerst een korte koffiepauze gehouden. We waren het snel eens over de route: eerst naar het westelijk deel en daarna naar het oostelijk deel van het eiland. Achter het bezoekerscentrum was meteen al veel te zien; Krakeend, Slobeend, Zomertaling (10!), Wintertaling, ik bleef noteren!

Opvallend deze dag was de Cetti’s Zanger. Dit vogeltje laat steeds vaker van zich horen. Op welke hoek van het eiland we ook waren, de Cetti’s Zanger werd gehoord!

Richting Wildernis liepen we achter de dijk. Daar liepen we lekker uit de wind. We hadden geluk met het weer vandaag; het was wel koud (6 graden) maar het grootste gedeelte van de dag scheen de zon. Het begon pas te regenen toen we aan het einde van de middag weer in de auto zaten.

Bij de aardappelloods ruïne hebben we een tijd stil gestaan om te kijken naar wat er zoal rond vloog. De Veldleeuweriken waren in ieder geval goed te horen. We hebben de Lepelaars zien vliegen en een (volwassen) Zeearend gezien. Hij zat eerst stil in een boom maar later zagen we hem ook vliegen. Zijn vlucht veroorzaakte behoorlijk wat paniek onder de andere vogels! Verder zagen we in dit gebied ook veel Graspiepers.

De Schotse Hooglanders die er rond liepen, trokken zich niets van ons aan. Twee reeën schrokken waarschijnlijk wel van ons en vluchtten dan ook weg. Bij uitkijkpunt Vliedberg hebben we de tijd genomen om iets te eten en te drinken. We hadden uitzicht op het gebied Weelde. Daar zagen we de Knobbelzwaan en Dodaars. Kneutjes kwamen langs vliegen.

We konden merken dat het voorjaar is; baltsende Bruine Kiekendief en parende Meerkoeten. Ook de Fitis is weer terug van weggeweest. Vandaag voor het eerst weer gehoord evenals de Boerenzwaluw, Oeverzwaluw en de Rietzanger.

’s Middags hebben we wat gedronken bij Herberg Tiengemeten. Toen we daarna weer richting de pont liepen, zagen we wel 300 Slobeenden in het water (bij Weelde)!

We zijn met de pont van tien over vier weer terug gevaren naar het vasteland. Daar zijn we nog even door het natuurgebied Tiendgorzen gaan lopen. Dat leverde nog wat soorten op; Middelste Zaagbek (op het Hitsertsche), Kluut en de Stormmeeuw. Rond vijf uur waren we terug in Delft.

Het was weer een super mooie dag vandaag!

68 soorten :

Aalscholver, Bergeend, Blauwborst, Blauwe Reiger, Boerenzwaluw, Brandgans, Bruine kiekendief, Buizerd, Cetti’s Zanger, Dodaars, Ekster, Fazant, Fitis, Fuut, Gele kwikstaart, Graspieper, Grauwe gans, Groene Specht, Groenling, Grote Canadese Gans, Grote mantelmeeuw, Grote Zilverreiger, Grutto, Heggenmus, Holenduif, Houtduif, Kauw, Kievit, Kleine mantelmeeuw, Kluut, Kneu, Knobbelzwaan, Kokmeeuw, Koolmees, Koperwiek, Krakeend, Kuifeend, Lepelaar, Merel, Middelste Zaagbek, Oeverzwaluw, Pimpelmees, Putter, Rietzanger, Ringmus, Scholekster, Slechtvalk, Slobeend, Spreeuw, Stormmeeuw, Tafeleend, Tjiftjaf, Torenvalk, Tureluur, Veldleeuwerik, Vink, Watersnip, Wilde eend, Winterkoning, Wintertaling, Witgat, Witte kwikstaart, Zanglijster, Zeearend, Zomertaling, Zwartkopmeeuw,  Zwarte kraai, Zwartkop.

Excursie : Quackjes Water, Beninger Slikken, Stellendam, Kwade Hoek

Op 20 april 2019 van 07:00 tot ongeveer 16:00 uur
Start: Korftlaan tegenover de Papaver

Kosten € 0,07 per kilometer

Informatie en aanmelden: op donderdag 18  april tussen 19:00 en 21:00 uur bij Jannie de Jong Tel: 015-2617327

We beginnen deze excursie, met een bezoek aan een relatief nieuw gebied. Deze excursie gaat naar de Beninger slikken, tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis aan het Haringvliet. We kunnen hier vele soorten steltlopers zien, zoals strandlopers (kans op krombek- en breedbekstrandloper) zomertaling, dwergmeeuw etc. Misschien ook een zeearend?! Kortom een fantastisch gebied, laat je verrassen…

Daarna gaan we naar het Quackjeswater met haar kolonie Lepelaars. Wellicht kunnen één of meerdere paartjes kleine zilverreiger worden waargenomen, vorig jaar geoorde futen in zomerkleed. Misschien nog een doortrekkende visarend.

Vervolgens gaan we naar de Kwade Hoek, om te luisteren of de zomertortel er al is.Er zitten hier al jaren zomertortels en laten we hopen dat ze er weer zullen zijn. Afhankelijk van wat we willen, zouden we hier een korte rondwandeling kunnen maken van ongeveer 1 uur. Dit gebied zit vol met allerlei broedende zangvogels, en ook de nachtegaal is er vaak aanwezig. Tot slot gaan we naar de buitenhaven van Stellendam, ook hier kans op veel steltlopers, sterns en late trekkende zangvogels. Ga mee, deze excursie zal je gegarandeerd veel soorten vogels laten zien. Lees het verslag van vorig jaar op de website https://www.vogelwachtdelft.nl/home/?p=6888

Lente in onze “achtertuin”

Op 29 maart, één van de zeldzame mooie dagen in deze maand besluit ik tot een wandeling in de Delftse hout. Vanuit huis ga ik richting de Delftse Hout, onder de snelweg door en rechts langs IKEA over een smal paadje omringd door een ondoordringbaar bos van braamstruiken. Daarna links over de berg van de voormalige vuilstort (wie bedenkt eens een andere naam?). Dan rechtsaf over het wilgenpad tussen berg en Bieslandse bovenpolder richting Noordeindseweg. Voorbij café Du Midi heb ik de keus, rechtdoor richting Hertenkamp of rechtsaf het zogenaamde krekengebied in.

Ik kies voor het laatste en dat blijkt al snel een goede keus. Een paar citroenvlinders dartelen rond. Een dagpauwoog strijkt vlak voor me neer op het pad en herhaalt dat een paar keer. Verderop neem ik plaats op een bankje en kijk naar de enorme kaalslag die in dit gebied heeft plaatsgevonden. Essenziekte? Er is nieuwe aanplant maar je moet goed kijken om dat te zien. Takjes van nog geen halve meter hoog. Dat zal jaren duren voordat het weer enigszins op een bos gaat lijken.

Door de afsluiting van Virulypad en Noordkade Is er slechts één ingang en moet ik op dezelfde plaats waar ik er in kwam het krekengebied weer verlaten.  Vlak voordat ik het gebied verlaat vliegt een lepelaar over, mijns inziens, rechtstreeks uit het Zuiden, doelbewust op weg naar het broedgebied op het vogeleiland. Ik wijzig mijn oorspronkelijke plan om op de terugweg over het Vrederustpad te gaan om bij de ijsvogelwand naar ijsvogels te speuren en vervolg mijn weg over de Korftlaan naar het Vogeleiland.

In het aangrenzende moerasgebied zijn weer de grutto’s aangekomen, helaas beduidend  minder dan voorgaande jaren. Een enkele tureluur en een aantal kluten. De oeverzwaluwenwand ligt er nog verlaten bij, nog geen zwaluw te bekennen Bij het Vogeleiland aangekomen en ja hoor, drie lepelaars. dommelend, nog vermoeid van de trektocht?

De volgende dag , weer mooi weer, doe ik samen met mijn vrouw de wandeltocht nog eens dunnetjes over. Nu gaan we eerst naar de ijsvogelwand bij de volkstuinen. En ja hoor, even laat een ijsvogeltje zich zien. Vervolgens via de Noordeindseweg naar de Korftlaan. Bij het moerasgebiedje hetzelfde beeld als de dag ervoor. Maar verderop bij de zwaluwenwand is er iets veranderd. Er vliegen nu zo’n 30 a veertig oeverzwaluwen af en aan.

Bij het vogeleiland nog steeds drie lepelaars. Ze zijn nu uitgerust en druk in de weer met takken zoeken voor de nesten.’s Maandags ga ik nog even een kijkje nemen bij de lepelaars. Het aantal is nu aangegroeid tot drie paartjes. Zo beleefden wij de lente in onze “achtertuin”

Cees van Atten

Excursie: Tiengemeten

Op zaterdag 13 april 2019 van 08:00 tot ongeveer 16:00

Start: Korftlaan tegenover de Papaver

Informatie en aanmelden: op donderdag 11 april tussen 19.00 en 21.00 uur bij Herco Christerus. Tel: 06-55726529

Tiengemeten is een eiland in het Haringvliet. De landbouw is hier een paar jaar geleden afgeschaft om het eiland terug te geven aan de natuur. We gaan er met een boot naar toe. Op het eiland wordt gewandeld waarbij laarzen geen overbodige luxe zijn. Veel vogels zijn er te zien, zoals de bruine kiekendief, de veldleeuwerik, en veel ganzen en eendensoorten waaronder de zomertaling.

Voor de veerboot naar Tiengemeten is een kaartje nodig. Deze kunt u kopen via internet, of ter plekke. Zie de website van natuurmonumenten.

Een niet in de ponttijden opgenomen afvaart is om 9:00 uur.

Naar Geluiden

Bijzondere waarnemingen in regio

Activiteiten

apr
vr
19:00 Avondexcursie Vockestaert
Avondexcursie Vockestaert
apr 26 @ 19:00 – 22:00
Start: Begin fietspad langs Abtswoude (kruising Abtswoude met Nieuwe Mantjeskade). Informatie en aanmelden: op donderdagavond 25 april tussen 19.00 en 21.00 uur bij Peter Jacobs. Tel: 06-33790975 We rijden door een mooie omgeving over fietspaden … Lees verder
apr
07:00 Voorjaarswandeling Delftse Hout
Voorjaarswandeling Delftse Hout
apr 27 @ 07:00 – 10:00
Data: 23 maart, 30 maart, 6, 13, 20, 27 april, 07.00 uur Aanmelden: is niet nodig. Start: Korftlaan tegenover de Papaver Met de komst van de lente worden er in Delftste Hout zes wandelingen georganiseerd … Lees verder
04:00 Nachtegalentocht Meijendel
Nachtegalentocht Meijendel
mei 4 @ 04:00 – 12:00
Start: Korftlaan tegenover de Papaver Informatie en aanmelden: op donderdag 2  mei tussen 19.00 en 21.00 uur bij Hans de Winter. Tel: 06-22026848 Ongelofelijk vroeg je bed uit om te genieten van de meest spectaculaire … Lees verder
za
09:00 Nationale Vogelweek fietsexcursi...
Nationale Vogelweek fietsexcursi...
mei 11 @ 09:00 – 12:00
Start: Korftlaan tegenover de Papaver Informatie en aanmelden: Via de website van de nationale vogelweek https://www.vogelweek.nl/wat-is-er-te-doen/details/?excursie=2172  of mailen naar iekedeleeuw@planet.nl. Deze excursie valt in de Nationale Vogelweek. Een mooie gelegenheid om mensen van buitenaf kennis … Lees verder
07:00 Veluwe
Veluwe
mei 18 @ 07:00 – 16:00
Start Korftlaan tegenover de Papaver Kosten € 0,07 per kilometer Informatie en aanmelden op donderdag 16 mei! tussen 19:00 en 21:00 uur bij Gert van der Horn. Tel.015-285 2802 De Veluwe is een prachtig groot … Lees verder