Aanmelden voor de nieuwsbrief

Wilt u niets missen, abonneer u dan op de nieuwsbrief.

Volg ons op Facebook

Onze sponsors

Corona maatregelen

Lees hier de laatste informatie over corona-maatregelen

Excursies najaar 2020

In verband met de corona-maatregelen is het excursie-programma voor het najaar 2020 anders dan u gewend bent. Er is gekozen voor vooral excursies naar gebieden in de buurt die goed met de fiets te bereiken zijn. Hierdoor hoeven we niet met z’n allen in auto’s te stappen. Voor de auto-excursies die wel doorgaan, gelden regels conform die van de regering: maximaal 2 man of vrouw, of gemengd, in de auto.

In het algemeen zal de gids naar de gezondheid van de deelnemers vragen, en zal het aantal deelnemers mogelijk beperkt zijn. Hou daar rekening mee.

Ga mee met een excursie van de Vogelwacht en ontdek de groene, vogelrijke omgeving van Delft!

Dit keer hebben de gidsen van Vogelwacht Delft en omgeving een mooi programma voor het najaar in elkaar gezet én er staan al vast twee winterexcursies gepland. Het excursieprogramma loopt dit keer dus niet tot de zomer.  Er zijn dit najaar meerdere excursies in de buurt van Delft en daarbij houden we ons aan de richtlijnen van het RIVM. Als u zich opgeeft voor een excursie zal de gids u naast het geven van de nodige informatie, ook een aantal vragen stellen m.b.t. uw gezondheid en die van uw huisgenoten. Materiaal van de Vogelwacht wordt niet uitgeleend of gezamenlijk gebruikt. Neem uw eigen verrekijker mee en eventueel een flesje handgel. Geeft u zich op voor een auto-excursie, dan kan het de wens van de gids zijn om een mondkapje te dragen. We willen graag dat iedereen zich veilig voelt tijdens de excursies. Wat betreft kleding, duur van de excursie, versnaperingen onderweg, vraag het de gids of kijk naar de algemene informatie over de excursies op de website.

Mocht er onverhoopt toch weer een verscherping van de maatregelen met betrekking tot Covid-19 komen, waardoor de excursies afgelast moeten worden, dan is dat helaas zo. Dat wordt dan aangegeven op de website of u hoort het als u de gids belt.

Programma excursies augustus 2020 – januari 2021

De Kwade Hoek Jannie de Jong
Do. 14-01 tussen 19.00 uur en 21.00 uur

Spektakel in onze tuin

Leo MeewisseHet is al weer enige tijd geleden dat ik een extra nestkastje plaatste in onze kastanjeboom vlak achter ons huis. Doel was de ringmus die een zwaluwnest had ingepikt een passend alternatief te bieden. Het mocht niet baten, want de mus ging prinsheerlijk door tussen de zwaluwen. Het nieuwe nestkastje werd wel bezocht maar een succesvol broedgeval heb ik niet vastgesteld. Twee weken terug zag ik wel nogal wat vogelpoep op de bladeren onder het kastje. Gek dacht ik, mezen kledderen toch niet zo.Toen ontdekte ik een meter hogerop een tortelduivennest. Deze week zag mijn echtgenote een achtervolging door een sperwer die eindigde met een harde botsing tegen ons raam. Het lot van een van onze tortelduiven was beslecht. Ik maakte mij zorgen over het resultaat van onze broedende tortels en zorgde ervoor dat onze voederbulk die er ongeveer onder staat voortdurend gevuld was. Van de ijverig broedende weduwe of weduwnaar zagen we alleen de staart over de rand van het nest uitsteken. Vandaag waren we getuige van vliegoefeningen. De juvenielen bleven nog op en bij het nest. De natuur heeft zijn loop weer gehad en voor de sperwer is er eten zat.

Peter Green’s Albatros

Op verzoek van Marjan, maar vooral ter nagedachtenis aan Peter Green, een van de oprichters van de legendarische band Fleetwood Mac.Dit nummer heeft begin jaren 70 menig schoolfeestje opgeluisterd als het ultieme schuifelnummer. Maar het gaat dus eigenlijk over de vlucht van de albatros.De singelversie kon ook op 33 toeren gedraaid worden.

Hans en Hans en de nachtzwaluwen

Hans de WinterEindelijk was het zover, nachtzwaluwen luisteren en kijken. Jaarlijks keek ik uit naar de laatste excursie van het seizoen. Alleen kon ik nooit op de betreffende datum. Balen! Dan maar in 2020. Helaas, van de excursieagenda afgehaald. Dan maar eigen initiatief. Hans Z was wel te porren om met mij mee te gaan naar de Kriekelareduinen onder Bergen op Zoom. De eerste afspraak viel letterlijk in het water, maar maandagavond 13 juli was het zover. Met mijn oranjerode automobiel stond ik om 19:30 uur bij Hans voor de deur.

Grenspark De Zoom – Kalmthoutse Heide is goed aan te rijden vanuit Delft. Parkeren bij Taverne De Heusche Bollaert aan de 1e Verdelingsweg in Putte. Vervolgens de zandpaden op, het asfalt en de verlichting houden hier op. Vooral op de terugweg is dat iets om rekening mee te houden. De Oude Postbaan leidde ons naar de Kriekelareduinen, enkele kilometers lopen door het bos en vlak voor de Belgische grens links aanhouden. Eén wandelaar kwamen we tegen en vlak bij de duinen twee mountainbikers, meer niet. Wat een rust en stilte, stilte die bijna voelbaar is, een heel apart gevoel.

Ook het vogelleven bleef vrijwel stil. De meeste balts, paarvorming en het voortbrengen van nageslacht hebben we alweer gehad. Maar daar niet om getreurd, we hadden maar één doel en waren er van overtuigd dat dat zou lukken: de nachtzwaluwen. En of het gelukt is! Hans en Hans werden lyrisch! Om 22:15 uur, na geruime tijd wachten in de overigens prachtige omgeving, werden we toch wat ongeduldig. We gooiden er wat App geluiden in. En toen barstte het los. Minutenlang zingen van meerdere kanten. Gevolgd door drie rondjes showvlucht rondom ons van een volwassen mannetje. Later twee exemplaren zingend in bomen verspreid op de heide/duinen, goed zichtbaar. Zodra ze ons zagen, opvliegend met wat kreten en klappend met de vleugels. Puur genieten! Later nogmaals wat vliegende exemplaren en het zingen ging continu door. Maar toen werd het al aardig donker. We moesten ons echt losscheuren van deze plek, om met nog een beetje licht weer over de Oude Postbaan naar de auto te lopen. 00:45 uur heb ik Hans Z weer netjes thuis afgeleverd. Wat een topavond!

Naar Geluiden

Bijzondere waarnemingen in regio

Activiteiten

aug
aug 22 @ 07:00 – 16:00
Start Korftlaan tegenover de Papaver. Kosten € 0,07 per kilometer. Informatie en aanmelden op donderdag 20 augustus tussen 19.00 en 21.00 uur bij Hans de Winter. Tel – telefoon klik hier –. Denk aan de … Continue reading
sep
sep 5 @ 07:00
Start: Onder Ons / Zwembad Kerkpolder om 7.01 uur Informatie en aanmelden op donderdag 3 september tussen 19.00 en 21.00 uur bij Gert van der Horn.  Tel.nr.: – telefoon klik hier – Een aangepaste, korte … Continue reading
sep
sep 19 @ 07:00
Rondje Ackerdijk, Zaterdag 19 september 2020, fietsexcursie Start: Korftlaan tegenover de Papaver om 7.00 uur. Ongeveer 11.00 uur terug. Informatie en aanmelden op donderdag 17 september tussen 19.00 en 21.00 uur bij Pieter Aaldring, Tel. … Continue reading
okt
zo
11:00 Fietsexcursie Zuidpolder van Del...
Fietsexcursie Zuidpolder van Del...
okt 4 @ 11:00
Zondag 4 oktober, de Zuidpolder van Delfgauw, fietsexcursie Start Zuideindseweg bij de N470 om 11.00 uur Informatie en aanmelden op donderdagavond 1 oktober tussen 19.00 uur en 21.00 uur bij Hans Zweekhorst, telefoonnummer: Tel. – … Continue reading
okt
za
08:00 Fietsexcursie De Ruigte in de Br...
Fietsexcursie De Ruigte in de Br...
okt 10 @ 08:00
Zaterdag 10 oktober,  De Ruigte, gebied in de Broekpolder, fietsexcursie, 8.00 uur Start:  Korftlaan tegenover de Papaver Informatie en aanmelden op donderdag 8 oktober tussen 19.00 en 21.00 uur bij Herco Christerus, Tel. – telefoon … Continue reading