Home » Actviteiten » Excursies » Ochtendwandeling 23 maart 2019

Ochtendwandeling 23 maart 2019

Ellen BoszhardDe ochtendwandelingen van de Vogelwacht zijn weer gestart! Ik heb de data al vroeg in mijn agenda gezet, voordat er weer van alles tussen komt. Gisteren begon de dag met mist, toen dacht ik al oh jee, dat wordt vogels horen ipv vogels zien maar nee, vanmorgen om 6 uur zag de wereld er al helder uit, gelukkig.

Dus op het tijdstip waarop een ander zich nog eens omdraait ging ik er enthousiast uit voor een snelle douche, ontbijtje en koffie. Tas met kijker stond al klaar. Om 7 uur vertrokken we met zijn zevenen olv gids Hans, die veel weetjes had voor ons. Waarom vertrekken we ook al weer zo vroeg? Oh ja, de zangvogels zingen het meest tussen 2 uur voor en 2 uur na zonsopgang. Het was dan ook zeker tussen 7 en 8 een kakofonie van jewelste! Voordat we überhaupt een stap gezet hadden vlogen er al twee lepelaars boven ons hoofd, zagen we de ooievaar boven op het ons bekende nest en hoorden we in de verte de groene specht. Dus eerst die maar eens zoeken al hebben we die alleen maar de hele wandeling door gehoord maar niet gezien.  Ook de zanglijster hebben we steeds gehoord maar niet gezien.

Langs de Delftse Hout plas en terug richting Korftlaan werden we opgehouden door de Tjiftjaf, die is er weer en liet zich mooi aan ons horen en zien! De koolmees was natuurlijk ook veelvuldig aanwezig, net als de roodborst en de winterkoning. Alledrie deden ze hun best de boventoon te voeren.  Hans vertelde ons nog wat over de ezelsbruggetjes van winterrrrrrkoning en het parelende geluid van de roodborst. Erg leuk om twee winterkoninkjes in baltsvlucht te zien. Daar vlak boven vloog overigens erg laag op zijn dooie gemak een buizerd door het struikgewas.

Het volgende spektakel was de grote bonte specht, twee stuks hoog in de boom en redelijk goed zichtbaar. Toen Hans zijn telescoop erop zetten was het helemaal prachtig om te zien.  Ik had reuze mazzel: toen ik door de telescoop naar de specht keek kroop er een boomkruiper over de boomstam dwars door de lens! Wow, dat was echt een bonus zoals een van de wandelaars zei! Ik kon gelijk mijn eigen ezelsbruggetje even kwijt: de boomklever heeft de letters Kl van kleur, de boomkruiper niet.

Inmiddels waren we bij het watergebiedje tegenover de platte molen aan de Korftlaan. Van verre hoorden we al de grutto’s maar eerst zagen we in het weiland de grauwe ganzen, Canadese ganzen, kieviten, een enkele tureluur en de scholeksters. Hans gaf onderweg nog even uitleg over het betonnen bouwsel voor de oeverzwaluw, dat ooit begon met een zandheuvel.

Eenmaal bij het water aangekomen zagen we de grutto’s, die samen met de tureluurs driftig in het water aan het pikken waren. Ook erg leuk om de grutto samen met de tureluur in de telelens te zien!

We lopen door over de Noordeindseweg. Bij het terras van het restaurant aangekomen hoorden we  het parelende geluid van de roodborst, met wat aarzeling tot Hans zei, nee dit moet een heggenmus zijn want hij blijft zijn zang herhalen. Wij zoeken en ja eigenlijk heel dicht bij, bovenop een struikgewas in een heg zat de heggenmus te zingen. Hij heeft ons alle kans gegeven hem goed te zien en te beluisteren. Hij ging zelfs nog even vlak bij een huismus zitten om ons vooral het verschil tussen beide eens goed te laten zien!

Na de nodige spreeuwen, Turkse tortels, merels en huismussen bij de boerderij te hebben bewonderd liepen we door om later rechtsaf te gaan en richting Ikea te lopen, langs het pad met de wilgen.

Daar werden we in de maling genomen: er vloog iets traag voorbij, hey een buizerd! Oh nee het is een kraai, nee toch een buizerd maar dan wel een hele donkere! In het weiland ooievaars en reigers,  in de sloten wilde eenden, krakeenden,  kuifeenden, knobbelzwaan, bergeend, witte kwikstaart, zwarte kraai, kauw, houtduif, grauwe gans.

En om 10 uur terug bij de auto’s.

Kortom, een geslaagde en gezellige eerste voorjaarswandeling!

Deze pagina is 168 keer bezocht
Naar Geluiden

Bijzondere waarnemingen in regio

→ zie kaart

Uit het jaaroverzicht 2023

... meer informatie over het jaaroverzicht ...

Activiteiten

apr
vr
19:00 Avondexcursie Vockestaert: Op zo...
Avondexcursie Vockestaert: Op zo...
apr 26 @ 19:00 – 21:00
Rondje Vockestaert, op zoek naar de blauwborst Vrijdagavond 26 april, fiets- wandelexcursie Start: Begin fietspad langs Abtswoude (kruising Abtswoude met Nieuwe Mantjeskade) van 19.00 uur tot 21.00 uur. Informatie en aanmelden op donderdagavond 25 april … Lees verder
apr
za
apr 27 @ 07:00 – 10:00
Excursie voor de deelnemers aan de cursus “Vogels kijken voor beginners”.
apr 27 @ 07:00 – 15:00
De Ruigte, gebied in de Broekpolder Zaterdag 27 april, 7.00 uur, fietsexcursie Start: Korftlaan tegenover de Papaver Informatie en aanmelden op donderdag 25 april tussen 19.00 en 21.00 uur bij Alfred Pellemans. Tel: telefoonnr De … Lees verder
apr 27 @ 07:00 – 10:00
Data: Vijf zaterdagen van 30 maart t/m 27 april, 07.00 uur Aanmelden: is niet nodig. Start: Korftlaan tegenover de Papaver Met de komst van de lente worden er in De Delftse Hout vijf wandelingen georganiseerd door … Lees verder
mei
za
04:00 Nachtegalenexcursie
Nachtegalenexcursie
mei 4 @ 04:00 – 11:00
Nachtegalenexcursie Zaterdag 4 mei om 04.00 uur! Start: Korftlaan tegenover de Papaver Informatie en aanmelden op donderdag 2 mei tussen 20.00 en 21.00 uur bij Pieter Aaldring. Tel:telefoonnr Om vier uur verzamelen bij de Papaver … Lees verder

Thank you for your upload