Home » Actviteiten » Excursies » Dagje met de Vogelwacht naar de Biesbosch

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Wilt u niets missen, abonneer u dan op de nieuwsbrief.

Volg ons op Facebook

Onze sponsors

Dagje met de Vogelwacht naar de Biesbosch

Ellen BoszhardAl zodra het bekend was op de website had ik 24 augustus in mijn agenda gezet: mee met de Vogelwacht Delft naar de Biesbosch. Inmiddels ben ik al een aantal keren mee geweest en heb ik ook een deel van de voorjaarswandelingen mee gelopen. En al ga je mee om de vogels te leren kennen, het is toch ook leuk als je ‘bekenden’ van vorige excursies ziet, zo van ‘hey leuk jij ook weer?’

Om 6.50 reed ik over de Korftlaan en moest ik even stoppen voor een foto met heel veel ganzen in de plas met op de achtergrond de ochtenddauw over het veld.

Ik denk dat we met zo’n 20 mensen waren dus met 5 auto’s gingen we op pad om daar nog twee vogelaars te ontmoeten die vanaf de camping meegingen.

De eerste stop was op de Bandijk en eigenlijk was dit gelijk een superpunt waar we gebleven zijn tot 11 uur/half 12. Vanaf de Bandijk liepen we een pad op richting een huis en meer dan 2 a 300 meter hebben we niet gelopen. Het was ontzettend druk daar in het water, in een deel dat overigens nog niet eens tot het Nationaal Park Biesbosch hoort.

In de nog laagstaande zon gele en witte kwikstaarten, ergens verstopt een paar watersnippen, heel veel boerenzwaluwen. We hoorden ook een waterral dus iedereen zocht de oevers af en ja hoor, ‘daar is-ie’ oh nee een waterhoentje……daar dan! Oh nee een meerkoet…..

Op het weggetje langs het woonhuis (die mensen dacht vast, ‘ nee he daar heb je weer zo’n groep vogelaars’ ) zagen we heel veel kleine vogeltjes, putter, groenling, kneu, paapje, graspieper en er waren natuurlijk heel veel watervogels. De eenden vrijwel allemaal in de rui dus bruin van kleur en niet altijd te herkennen en de kokmeeuw die zijn donkerbruine kap al bijna helemaal had afgelegd. De gidsen konden daar goed uitleg over geven. Ik zeg gidsen wat Hans was dan wel vandaag de excursieleider maar er waren meer mee met veel kennis zoals Joke en Alfred en natuurlijk andere ervaren vogelaars.

Na nog wat korte stops langs Polder Hardenbroek, was het koffiepauze en gingen we verder. Maar eerst de stop waar we zicht hadden op het nest van de visarend, helaas, zonder visarend. Wel daar een aantal andere roofvogels gezien zoals wespendief, buizerd en bruine kiekendief. En er vloog iets vlak over ons heen, waarbij Hans riep ‘ kijk een ijsvogel, ijsvogel, ijsvogel’ en weg ijsvogel.

Vervolgens met het pontje over naar de Tongplaat om een stukje te lopen naar het uitkijkpunt. Dat stukje lopen op zich stelde niet veel voor maar in de hitte met de volle zon op ons viel dat niet mee! Gelukkig had ik voor dat doel een parapluutje in mijn rugzak gestopt, die doet heel goed dienst ook bij volle zon! Vanaf het uitkijkpunt zagen we weer veel eenden in het bruine rui-kleed en veel kieviten maar daar bleef het bij. Wel hoorden we een grote bonte specht en bij het teruglopen op het pad zijn we even gestopt en ja hoor, ‘daar in die ene tak, verscholen achter een stukje groen zit-ie!’ Dus die kan ook op de lijst van vandaag.

We misten natuurlijk wel de zee-arend, ik denk dat die teveel last van de warmte had  en geen zin had zich te vertonen voor ons, jammer maar het mocht de pret niet drukken vandaag. Een reden om de volgende keer weer mee te gaan, dan is hij er vast!

Deze pagina is 3 keer bezocht

07:00 Excursie : Westlandse plassen
Excursie : Westlandse plassen
sep 28 @ 07:00 – 16:00
Start Korftlaan tegenover de Papaver Kosten € 0,07 per kilometer Informatie en aanmelden op donderdag 26 september tussen 19:00 en 21:00 uur bij Gert van der Horn, ( 015 ) 285 28 02 We maken … Continue reading
do
20:00 Lezing: De egel
Lezing: De egel
okt 10 @ 20:00 – 22:00
Egelwerkgroep zoogdierenvereniging ( snelweg voor egels)
za
08:00 excursie Maasvlakte
excursie Maasvlakte
okt 12 @ 08:00 – 16:00
Start Korftlaan tegenover de Papaver. Kosten € 0,07 per kilometer. Informatie en aanmelden op donderdag 10 oktober tussen 19:00 en 21:00 uur bij Alfred Pellemans (015)-214 70 15. De Maasvlakte is een gebied dat is … Continue reading
zo
08:30 NIEUW! Excursie Vogelringstation...
NIEUW! Excursie Vogelringstation...
okt 20 @ 08:30
NIEUW! VOGELRINGSTATION MEIJENDEL, Wassenaar Zondag 20 oktober, om 08:30 uur.  Vrijdagavond 18 oktober hoort u de juiste tijden tijdsduur en hoort u of de excursie doorgaat. Bij heel slecht weer wordt er niet geringd. Aantal … Continue reading
wo
19:30 Najaarscursus Vogels Kijken 2019
Najaarscursus Vogels Kijken 2019
okt 30 @ 19:30 – 22:00
Ook in 2019 organiseert de Vogelwacht Delft weer de vervolgcursus “Vogels Kijken”, een cursus die aansluit op de Beginnerscursus die dit voorjaar gegeven is, maar die ook uitstekend kan dienen voor geïnteresseerden die hun kennis … Continue reading